LA LLUITA PEL FUTUR DE LA JOVENTUT
ÉS LA LLUITA PEL MANTENIMENT DELS LLOCS DE TREBALL

Durant les últimes setmanes hem vist els anuncis per part de varies empreses del tancament de les seves factoríes a Catalunya o l’acomiadament d’una part important de la plantilla. Samsung a Palau-Solità i Plegamans tanca, acomiadant a més de 450 treballadors. Phillips-Novalux a La Garriga, amb 100 treballadors, i Autotex, a Vacarisses, amb 173 trabajadores, també tanquen. El mateix passa amb Nokia a El Prat de Llobregat, amb 30 treballadors acomiadats. Printer ha plantejat 46 acomiadaments i una rebaixa salarial d’entre el 20 y el 40% per a la resta de la plantilla.

La majoria d’aquestes empreses han estat i segueixen tenint beneficis astronòmics i tanquen per emortar-se les plantes a països on les condicions laborals i salarials dels treballadors són molt pitjors que aquuí, com els països de l’Est o Xina. A més a més, moltes d’aquestes empreses han estat rebent durant anys subvencions i ajudes per part de l’Administració. Per exemple, Samsung ha rebut 3’4 milions d’euros en subvencions des de 1993.

El Sindicat d’Estudiants volem manifestar el nostre rebuig a aquests tancaments d’empreses i pel manteniment de tots els llocs de treball. Si nosaltres estudiem és perquè demà poguem treballar en bones condicions. Si aquestes empreses tanquen, i altres més que ja ho han avançat, com Nissan a la Zona Franca de Barcelona, on treballarem?

Es rumoreja que hi haurà plans de recolocació dels treballadors, però això és una gran mentida. Com a màxim oferiran treball precari i mal pagat. Quan Lear va tancar a Cervera també ho van prometre, i la realitat és que un any i mig després el 60% dels treballadors continuen aturats. També estan oferint plans de prejubilacions i indemnitzacions als treballadors. Creiem que això no és cap altra cosa que la destrucció de llocs de treball tot i que s’indemnitzin als treballadors acomiadats.

Per això del del SE recolzem i fem com a nostra la lluita dels treballadors contra els tancaments i els acomiadaments. És necessari extendre i ampliar la lluita, i per això fem una crida a tots els estudiants a participar en les mobilitzacions convocades. És fonamental que els estudiants participen activament en aquesta lluita, amb la celebració d’assemblees i reunions als instituts i facultats i la creació de comités d’estudiants contra el tancament d’empreses que estenguin la lluita.

Però la responsabilitat la tenen els dirigents dels sindicats de classe, que el que haurien de fer és unificar aquestes lluites al voltant de l’oposició al tancament i a la pèrdua de llocs de treball, establint un pla de lluita que contempli la convocatòria de mobilitzacions conjuntes de les diferents empreses i de la convocatòria d’una Vaga General de 24 hores a Catalunya.

La Generalitat de Catalunya, sobre la que recau la responsabilitat d’aprobar els acomiadaments, hauria d’oposar-se totalment als tancaments. Vinculat a la lluita dels treballadors, hauria d’exigir a les empreses que tanquen un pla d’inversions per a mantenir tots els llocs de treball. I si se’n neguen, que les empreses siguin nacionalitzades sense indemnització sota control democràtic dels treballadors. El camí de la lluita és l’únic camí per a mantenir els llocs de treball i evitar els tancaments i acomiadaments.

En aquest sentit, del del SE volem manifestar la nostra solidaritat i recolzament als treballadors en lluita contra el tancament d’empreses. El 4 de març el SE hem convocat una jornada de lluita estudiantil per una educació pública de qualitat i per un lloc de treball digne en acabar els estudis. Fem una crida als treballadors de les empreses que volen tancar a que participin amb nosaltres a les manifestacions. La lluita dels treballadors contra el tancament d’empreses és la nostra lluita, és la lluita pel nostre futur.

Obrers i estudiants, units i endavant!